Problemy z suchą skórą dotyczą większości z nas. Mogą być wywołane odmiennymi czynnikami (genetycznymi czy środowiskowymi), pojawiać się tylko w niektórych miejscach ciała albo tylko w niektóre okresy w roku, jednak niemal każdy z nas styka się z tą dolegliwością. Właściwa ochrona i pielęgnacja pomogą zniwelować objawy suchej skóry.

Czy na pewno mam suchą skórę?

Jedną z podstawowych funkcji skóry jest ochrona organizmu przed utratą wody. Między innymi gdy ta właściwość, z różnych powodów, zostaje zaburzona, skóra staje się szorstka, cienka, może piec i łuszczyć się, prześwitują przez nią naczynia krwionośne. Sucha skóra jest do tego bardziej podatna na pojawienie się zmarszczek. Odpowiednie jej nawadnianie, natłuszczanie i ochrona przed czynnikami zewnętrznymi pozwolą Ci przywrócić jej świeży, młody wygląd.

Czego powinnaś unikać?

Zanim zaczniesz przywracać jędrność i blask swojej skórze, zastanów się, czym została wywołana jej suchość. Być może zbyt często ją peelingujesz, używasz maseczek ściągających albo zwykłych mydeł? Stanu skóry nie poprawiają także papierosy. Unikaj kosmetyków o zbyt silnym działaniu oraz przeciwtrądzikowych, które wywołują ściągnięcie się skóry. Nie stosuj do demakijażu preparatów posiadających w składzie alkohol. Długa, gorąca kąpiel z pewnością jest relaksująca, lecz nie wpłynie pozytywnie na stan Twojej skóry. Pierwszym krokiem zmierzającym do pozbycia się problemu suchej skóry jest wyeliminowanie czynnika, który wpływa na jej powstawanie.

Jak dbać o suchą skórę?

Skoro wiesz już, czego powinnaś unikać, skupmy się na tym, co dla Twojej skóry najlepsze. Po pierwsze zawsze wybieraj kosmetyki najdelikatniejsze, hipoalergicznie, niewywołujące żadnych podrażnień. Wybór odpowiedniego dla Ciebie kremu nawilżającego to najważniejszy element, jaki zbliży cię do odzyskania elastycznej, miłej w dotyku skóry. Dokładnie zapoznaj się z jego składem. Najlepiej, by zawierał składniki pochodzenia naturalnego, nawilżające, ale i natłuszczające, które pozostawią na skórze delikatny film ochronny. Doskonałe nawilżenie zapewni na przykład mocznik – w różnych stężeniach w zależności od części ciała, na którą chcesz nałożyć preparat, oraz stopnia suchości skóry. Oprócz składników nawilżających zadbaj także, by w Twoim kremie nie zabrakło tych zatrzymujących w organizmie część uciekającej przez naskórek wody, jak allantoina czy mleczan sodu.
Istotnym elementem pielęgnacji suchej skóry jest jej przygotowanie do nałożenia kremu. Umyj skórę, unikając gorącej wody. Do ciała nie używaj mydeł ściągających skórę ani zbyt często preparatów peelingujących. Do demakijażu stosuj mleczka i płyny micelarne przeznaczone do skóry suchej, które nie naruszą bariery ochronnej naskórka (hipoalergiczne, bez substancji zapachowych i alkoholu). Delikatnie osusz skórę ciała i twarzy, nie pocierając jej ręcznikiem. Następnie nałóż krem powolnymi, kolistymi ruchami. Najlepsze efekty nawilżające i regenerujące osiągniesz, jeśli nakładanie preparatów stanie się Twoim codziennym rytuałem – relaksacyjnym masażem całego ciała.

Jak często stosować preparaty nawilżające?

Kremy i balsamy nawilżające nakładaj przynajmniej dwa razy dziennie – rano i wieczorem. Nie musisz się jednak do tego ograniczać. Jeśli Twoja skóra staje się sucha, szorstka, niemiła w dotyku, a do tego zaczyna swędzieć, nakładaj krem doraźnie, kiedy pojawią się nieprzyjemnie objawy. Dotyczy to zwłaszcza rąk, które są najbardziej narażone na czynniki środowiskowe czy częste mycie zwykłymi mydłami.

Wyrób sobie zdrowe nawyki

Musisz także wiedzieć, że oprócz stosowania kremów nawilżająco-natłuszczających na prawidłową pielęgnację suchej skóry składają się również inne czynniki. Wspominaliśmy o unikaniu długich, gorących kąpieli. Dodaj do tego picie dużej ilości wody oraz dietę bogatą w owoce i warzywa, która nie wpływa na odwodnienie organizmu, a uzyskasz pełen przepis na zdrową, pełną blasku skórę. Więcej o wpływie diety na stan skóry przeczytasz tutaj.